3 Van Pushkar, naar jodpuhr, en Bikaner - Reisverslag uit Jaipur, India van Johan Dijk - WaarBenJij.nu 3 Van Pushkar, naar jodpuhr, en Bikaner - Reisverslag uit Jaipur, India van Johan Dijk - WaarBenJij.nu

3 Van Pushkar, naar jodpuhr, en Bikaner

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

27 September 2014 | India, Jaipur

Vandaag al weer 2 dagen in Pushkar we zijn hier samen met de Israëliërs om het joodse nieuw jaar te gaan vieren. Dit is vanavond 24-sep en bestaat uit een uitgebreid avond maal en gezellig met ze allen samen zijn.
Pushkar is een regileus gezellig dorpje gebouwd om het heilige meer van Pushkar, In Pushkar zijn veel tempels en religieuze dingen te bezichtigingen en de hoofdstraat is overladen met kraampjes waar sieraden, kleding, en rookwaar de meerderheid vormen. Dit komt omdat het een populaire plaats is voor Israëliërs en deze spullen in hun eigen land extreem duur zijn en hier dus massaal inslaan.

We zijn de eerste avond bij zons ondergang bij het heilige meer wezen kijken, dit was geweldig om te zien. Het volledig stilstaande water waar een oase van stilte en rust hangt met het gezang van biddende monniken die rozen blaadjes strooien voor het welzijn van hun familie,inwoners van Pushkar en hun bezoekers. Het hotel wat we gevonden hebben is echt perfect, het ligt op 3 minuten lopen vanaf de markt, aan het heilige meer en heeft een heerlijke relax zone waar veel bagpackers komen om even de drukte te ontsnappen en bij te komen.

Vanaf het meer bij zons ondergang zagen we in de verte een soort verlicht pad met een gebouw op de berg. Na wat rondvragen werd ons verteld dat dit een tempel is die op zichzelf niet zo spectaculair is maar je er wel 360 graden uitzicht hebt over de stad en de rest van het gebied. Het was een flinke klim naar de top toe van 750 treden op een trap die in mijn ogen meer leek op ruw gestapelde stenen maar het was zeker de moeite waard.

Na ons het feest maal en genieten van de traditionele dipsydans ( traditionele Indische dans) is het tijd om afscheid te nemen van onze vrienden en deze in de vroegte te verlaten richting Jodhpur.

Tijdens deze lange trip begon de kop pakking van 1 van de motoren te lekken. Omdat wij geen motor specialisten zijn maar wel weten dat dit geen goed teken is vragen we bij het hotel om een goede monteur. De man achter de receptie, zijn zus en daar de man van had een garage in de achterbuurt… zoon oké daar gaan we weer gevoel maar met de 100% vertrouwen laten we ons daar heen brengen en ontmoeten we een man die geen engels spreekt en een blauwe garage heeft van 4m2. Deze wil ons graag helpen en nodigt iemand uit als tolk waarvan deze verbazingwekkend goed Engels sprak. Omdat we de horror verhalen kennen van andere onderdelen etc besluiten we om er bij te blijven en de controle te houden, niet wetende dat deze operatie 6,5 uur ging duren en de volledige buurt is langs kwam om zich voor te stellen en te kijken naar onze kapotte motor. Later vertelde onze tolk onder het genot van een Indische thee dat wij de eerste west Europese blanken mensen waren die in die buurt onze motoren lieten maken. In de 10jaar tijd dat de beste man zijn garage had heeft die nog nooit een blank iemand mogen helpen, zowel voor ons als hem een hele ervaring. Na de reparatie word ons verzocht om een laatste thee te drinken met de gehele buurt en een traditionele chelong te roken, een soort hars met tabak alleen zonder high wordend effect ter eren van zijn werk en ons bezoek.

Ons bezoek aan jodhpur zou al kort zijn maar door de reparatie hebben we die dag geen tijd meer, omdat Jodhpur wel bekend staat als the blue citty willen we dit absoluut zien vanaf het fort van Jodhpur. ( de foto’s spreken voor zich) Dit is een mooi uitzicht maar minder blauw als dat we gedacht/ gehoopt hadden.

Vanuit Jodhpur zijn we door gereden naar Bikaner, dit was een helse rit van 245km met een snelheid van 60 omdat de motor ingereden moest worden. Dit resulteerde in een lange warme rit van 6 uur, op het heest van de dag omdat we smorgens bij het fort van Jodhpur bezocht hebben. Eenmaal aangekomen in bikaner vinden we een goedkoop hotel met zeer vriendelijke mensen, om de avond rustig door te brengen en de volgende dag te plannen.
Zoals de meeste steden bestaan de bezichtigingen in Bikaner hoofdzakelijk uit tempels, omdat we ons bezoek hier toch leuk willen afsluiten, besluiten we op een kameel te gaan rijden. Dit is echt een aanraden en zeer leuk om te doen voor 5 minuten, het opstaan en gaan zitten van een kameel is een bijzonder tafereel om mee te maken.

We maken ons klaar voor de volgende dag en hopen het beste voor de lange 320km naar Hisar.

• 27 September 2014 - 17:46

Lars:

Weer een leuk verhaal man! Nu nog wachten op die actiefilm van Haiko!

• 27 September 2014 - 20:28

Wybe :

Gaaf man, gelukkig was de motor te maken ! Geniaal dat het zo wordt opgelost !

• 28 September 2014 - 11:50

Ed & Ed :

Elke keer weer verrassend leuk om over jullie belevenissen te lezen, boiz. Wat maken jullie toch een bijzondere dingen mee. En leuke ontmoetingen. gaaf hoor!
    Btw: 1 correctie: INDISCH heeft betrekking op voormalig Nederlands Indië, Het huidige Indonesië.
    Alles met betrekking tot India heet: INDIAAS. :-)
    N-joy!!!

• 28 September 2014 - 18:50

Angelika Niemantsverdriet:

Spannend jullie reisverhalen, dat maak je ook alleen mee als je zo gaat reizen.
    Ik wens jullie verder een goede reis en volg jullie op de kaart. Liefs