11 Bali to Gilli T - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Johan Dijk - WaarBenJij.nu 11 Bali to Gilli T - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Johan Dijk - WaarBenJij.nu

11 Bali to Gilli T

Blijf op de hoogte en volg Johan

17 December 2014 | Indonesië, Gili Trawangan

Aangekomen op bali!

Dit ging trouwens bijzonder simpel, de boot tussen java en bali vaart ieder uur 24uur per dag, dus kaartje kopen, slagboom door, boot op en 45 minuten wachten tot we op Bali zijn. Eenmaal aangekomen merken met 5 minuten al dat Bali een prettiger eiland is dan Java dit komt vooral omdat het een stuk minder druk is, veel meer groen te zien is, en de straten bezaaid staan met beelden en steenhouwerkern. We hebben een geschikt hostel gevonden in Kuta de hoofdstad van Bali, in Kuta zelf is weinig te doen en het is vooral zoals we vaker gezien hebben een grote drukke stad. Helaas moeten we wachten tot onze was klaar is want ook dit gaat op een Indonesisch tempo.. dus blijven we 3 nachten in Kuta waar we het enigste wat je kan doen dan ook maar gedaan hebben en dat is uitgaan en 1 tempel bezocht die gebouwd is op een rots in de zee.

Hierna gaan we het 37km verderop bekijken in Ubud, dit ligt centraal in bali. Ubud is een plaatsje waar veel te zien is en te doen, van natuurlijke schoonheid tot culturele en spirituele bezienswaardigheden. De eerste dag in Ubud blijven we bij het hostel chillen en kijken we wat er allemaal te doen is. De volgende dag staan we optijd op om de dag te beginnen bij de Tegenungan waterval, omdat niet helemaal duidelijk waar en hoe je er nauw precies kon komen stonden wij natuurlijk boven aan de waterval aan de verkeerde kant om wat te kunnen zien en geen mogelijkheid om naar beneden te klimmen. na 10 minute er omheen gereden te zijn komen we aan de goede kant uit met een geweldig uitzicht en een pad naar benden om bij de waterval te kunnen zwemmen en van een fixe hoogte van +/- 9meter in het water te springen. Na hier wat afgekoeld te zijn en de camera weer leuk vol geschoten te hebben word het tijd om onze spirituele kant te laten zien bij De Tirta Empul Tempel. Dit is een tempel waar je normaal gesproken 1 keer in de leven komt en herboren word. Tijdens dit ritueel ga je met een sarong om je middel geslagen het heilige water in richting 23 water spuwers die uit de muur komen. Bij iedere spuwer herhaal je 3x de tekst ohmmm, gooi je 3x water in je gezicht, drink je 3 slokken water ( dit is zuiverder dan het water van bar-le-duc) en spoel je je hoofd een aantal seconde af onder de spuwer. Dit word dan 23 keer herhaald en dan ben je volgens het hindoeïsme herboren. Dit was echt een leuke ervaring om ook zelf te doen! Na deze ervaring gaan we richting de monky forrest maar eerst tijd om wat te eten. Terwijl we ons tegoed doen aan nasi goreng bij een klein weg restaurant komt er een pick-up truck voorrijden met een volledig varken rechtstreeks van het spit. Die werd daar ter plekke vieren gedeeld en verdeeld over de restaurantjes. Dit was best apart om te zien, maar tegelijkertijd loopt het water je ook wel in de mond! Na een paar kilometer komen we aan in het apenbos van bali, hier kwamen de bananen die we gekocht hadden bij de tempel goed van pas. De apen werden helemaal gek als ze die zagen en schaamden zich dus ook niks om rustig op je hoofd te klimmen om de banaan te pakken te krijgen. Deze apen wonen echt in een prachtig natuurpark, waar we wel wat mooie foto’s hebben kunnen nemen. Aan het einde van de dag keren we terug naar het hostel en chillen we hem daar nog even om de volgende dag aan de 5 uur lange boottocht te gaan beginnen richting lombok.

Lombok,

Deze dag liep niet geheel zonder problemen.. smorgens starten de motor al niet, bougie schoon gemaakt en toen liep die slecht maar net genoeg om bij een garage te komen. Eenmaal aangekomen ook naar haiko ze wat zachte achterband laten kijken, deze moest vervangen worden na 4 eerdere proppen. Na een uurtje zijn we weer op weg was het niet dat na 5 km mijn gaskabel brak. Ook deze laten vervangen, en nu kan er niks meer fout gaan! Ja.. kom je bij de boot willen ze papieren zien die haiko in ze grote tas had zitten, dus na 15 minuten graven & tas weer inpakken komen we bij de boot aan…. Gaan er 2 motoren voor ons de boot op en toen was die Vol ##!!$$ helaas, even een uurtje wachten soms zit het gewoon even niet mee. Eenmaal op de boot staan we met 5 uur op lombok en hebben we een gezellige reis gehad met Lisset en maren 2 Nederlandse meiden.

Lombok is echt een mooi eiland met geweldige natuur, de wegen zijn goed het is rustig en we kunnen hier echt genieten van het motor rijden in deze omgeving. We komen de eerste dag terecht op malibu beache, niet echt een strand waar je met een taxi terecht gaat komen maar het zit vol met alleen maar lokals en ze zijn vers gevangen vis aan het bbq-en waar wij er uiteraard ook 1 van proberen. Zacht uitgedrukt extreem pittig maar wel echt heel goed klaar gemaakt. Het moment was echt weer goud waard, tussen de lokals op het strand rustige golven van een heerlijke vis genieten.
De volgende dag spreken we af met de meiden die we ontmoet hebben op de boot om een beetje rond te rijden op het eiland. Helaas skip ik het begin van de dag omdat ik me eigen niet helemaal goed voel, maar na een paar aspirines en toilet bezoekjes ben ik in de middag ingehaakt op malibu beache en rijden we een rondje om het deel van het eiland heen. Tijdens de kust tocht had je uitzicht op onze volgende bestemming the gilli Islands, we wisten trouwens dat deze klein zijn maar je kunt er in een uur omheen fietsen. Echt heel klein dus.. omdat een heel lombok rondje te groot is steken we na een tijdje touren binnen door terug en rijden we door de bergen van lombok. Langs deze weg zitten meer apen dan te vinden zijn in de apenheul. Echt een heel leuk gezicht om te zien! Savonds belanden we in een restaurant waarvan de eigenaar uit Zwitserland komt en hier doen we ons dus lekker tegoed aan een van de beste wienerschnitzels sinds lange tijd!
De volgende dag moeten we afscheid nemen van de motoren voor een paar dagen want de gilli eilanden zijn motor, auto, en scooter vrij.

Gilli trawangan
Eenmaal in de boot gepropt op een randje tussen veelte veel etenswaren die geïmporteerd moeten worden op de eilanden wachten we rustig 40 minuten tot we aankomen op gilli T. Het is een eiland van 1,6 km bij 2,2 km en alles gaat hier doordat iedere vorm van gemotoriseerde voortbeweging verboden is dus met de gilli Ferrary, ook wel gewoon paard en wagen genoemd. Dit geeft echt een terug naar de middel eeuwen effect en hier hebben we dus de motoren verruild voor 2 dikke kinderfietsen lila met blauw gespoten kleuren.
Het eiland is verder heel relaxt en stikt van de toeristen, we hebben de eerste dag al onswijs mooi gesnorkeld en mega veel vissen gezien daarbij geeft het water wel een nieuwe definitie aan helderwater voor mijn gevoel.

Hier blijven we nog een paar dagen relaxen en bijkomen van onze zeer vermoeiende en uitputtende reis :), voordat we ons klaar maken om de tocht terug richting Jakarta in te zetten.

• 17 December 2014 - 09:02

Coby:

Het blijft leuk om jullie reisverhalen te lezen. Keuringsdienst van waren lust dat varkentje rauw. Veel plezier en mooie ontmoetingen. Xxx

• 17 December 2014 - 10:28

Hans Dassen:

Leuk om jullie verhaal weer te lezen. Verevelend nu dat jullie dat allemaal moeten ondergaan.
    Je zou zeggen geniet maar lekker verder. Wij gaan as vrijdag richting Swiss for ski.
    greetz
    Hans