12 Gilli T to Balie - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Johan Dijk - WaarBenJij.nu 12 Gilli T to Balie - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Johan Dijk - WaarBenJij.nu

12 Gilli T to Balie

Door: Johan van Dijk

Blijf op de hoogte en volg Johan

24 December 2014 | Indonesië, Gili Trawangan

Gilli trawangan

Hier zijn we 6 dagen geweest, een van de bekendste eilanden rondom lombok. Ook wel het party eiland genoemd waar veel jongelui zijn om even bij te komen en los te gaan in de vele kroegen en bars die op het eiland te vinden zijn. We hebben hier de dagen doorgebracht heerlijk onderuitgezakt in zitzakken op het strand met cocktails, bier en als tussen activiteit her en der wat snorkelen. De perfecte living the good life dagen! Hier hebben we ook een snorkel tour gedaan waar je met een boot op 3 verschillende plekken gedropt word en je de meeste vissen en het mooiste koraal kan zien onderwater. We treffen het vandaag behoorlijk want bij de eerste duik die we nemen zien we gelijk een schildpad die rustig tussen ons door zwemt met een formaat van ruime halve meter. Een super gaaf gezicht om de dag mee te starten! Na het snorkel avontuur belanden we in het beer pong cafe, waar we uiteraard deel nemen aan het bier pingpong tournement, helaas verliezen we de eerste ronden waardig van een andere Nederlander en vieren we dit dan ook uitbundig de rest van de avond. De volgende dag wouden we gaan duiken maar met een wekker die nog 2,5 uur resterend aangeeft slaan we deze maar over en bereiden we ons deze dag voor op de terug reis de dag erna richting lombok om uiteindelijk als doel weer Jakarta te hebben. Tussen door hebben we nog tijd gehad om mijn verjaardag te vieren wat ik voor het eerst in me leven gedaan heb in me zwembroek met een cocktail op het witte strand en strak blauwe hemel, en ook hier is wel aan te wennen zeg ik! Hier ook een van de betere cadeaus gekregen van haiko die je je kan wensen, wij zeggen van de zomer op naar de Zwarte cross!

Lombok.

Na 6 dagen versleten te hebben op Gilli T gaan we terug richting lombok waar we eindelijk de fietsen weer inruilen voor onze motoren. Omdat we voordat we richting Gilli vertrokken een van de beste wienerschnitzel sinds tijden gehad hebben was de keuze waar we savonds gingen eten vrij snel gemaakt. Smiddags komen we in dit kroegje Dian tegen, een Nederlander die na dat hij afgekeurd is in Nederland met zijn Indonesische vrouw zijn bijstand daar in de kroeg verspijkerd en een huisje heeft laten bouwen op lombok. Helaas hebben we niet genoeg tijd want hij heeft een bed en breakfast waar hij ons voor uitnodigt, anders hadden we zeker een nachtje geslapen bij deze gezellige Brabander.

Bali

Na een nachtje lombok vertrekken we verder richting Bali, tegen alle verwachtingen in ging vandaag alles vloeiend. Geen papier controle, geen brekende gaskabels, geen vertraging van de boot, gewoon aankomen opstappen en 5 uur zitten op een ongemakkelijk houten stoeltje tot je er bent. Eenmaal aangekomen hadden we van te voren al uitgezocht waar we wilden verblijven. Omdat het duik avontuur op Gilli T wegens omstandigheden even niet gelukt was gaan we op balie in de herkansing. Hier ligt in het noorden langs de kustlijn een Amerikaans schip uit de 2e wereld oorlog die we al duikend morgen gaan bekijken.
De volgende dag vroeg uit de veren want om half 7 worden we verwacht en krijgen we een introductie over duiken met verschillende onderwater oefeningen. Deze introductie duurt hemels breed incl. theorie 5 minuten omdat wij zo ontzettend snel leren! Hierna gaan we de zee in en het schip bekijken, deze is flink beschadigd en het is dus soms moeilijk om te zeggen dat het een schip is. Maar omdat het al een ruime tijd ligt is er in en rondom het wrak een nieuw eco systeem ontstaan met ontzettend veel fluorescerend gekleurde vissen en prachtig koraal. Omdat het allemaal sneller ging dan verwacht zaten we om 8 uur aan het ontbijt met de hele dag ongepland nog voor ons. Na wat zoeken vinden we een kratermeer bij een vulkaan en een tempel redelijk in de buurt die we dan maar gaan bekijken. De rit richting het krater ging niet helemaal over de toeristen route, de navigatie had een weg binnen door gevonden. We reden door mini dorpjes midden in de rimboe met behoorlijk zware offraod wegen die je aandacht wel scherp wisten te houden. Na ongeveer 25km glijden stuiteren en weg slippen komen we weer op een verharde weg en stoppen we bij een restaurant met uitzicht over het krater meer. Helaas is het dat moment bewolkt maar alsnog was het uitzicht de moeite wel waard. Hierna zetten we door richting de tempel, deze was vrij standaard voor onze normen inmiddels omdat we er al velen gezien hebben. alleen het uitzicht op sommige plekken was wel mooi. Over de mooie bouwwerken het dal in met op de achtergrond de vulkaan. De avond spenderen we met een Russisch stelletje die we ontmoeten in het hotel. Samen drinken we nog een biertje in het zwembad op de geslaagde dag.

De dag erna ontbijten we rustig en zetten we onze trip voort richting lovina. Hier smse we de 2 Duitse meiden die we eerder in java waren tegengekomen en deze blijken in dezelfde omgeving te zitten. Zij hebben als avond kerst maal een rijsttafel gereserveerd en wie zijn wij dan om daar niet bij aan te schuiven!