van de Jungel tot kuala lumpur - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Johan Dijk - WaarBenJij.nu van de Jungel tot kuala lumpur - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Johan Dijk - WaarBenJij.nu

van de Jungel tot kuala lumpur

Door: Johan van Dijk

Blijf op de hoogte en volg Johan

29 Januari 2015 | Indonesië, Medan

Sumatra

Na een week gespendeerd en tijd gedood te hebben met het regelen van de Visa en nog wat high lights van Jakarta bezocht te hebben kunnen inmiddels met ze 3e verder gaan richting Sumatra.
Hier staat uiteraard het bezoek aan het hoge noorden om de oerang oetangs te gaan bekijken boven aan het lijstje! Maar voor het zo ver is maken we een tussen stop in Padang.
Padang is een leuke plaats en omdat het laag seizoen was lekker rustig met veel Chinese invloed die je duidelijk terug ziet in de gebouwen en huizen daar. Omdat we hier zelfs een missie hebben en dat is proberen de geschiedenis over de opa van melissa te achterhalen die daar geboren is en later naar Nederland is gegaan met zijn ouders. Hier spenderen we wat tijd bij informatie punten en registratie kantoren met helaas weinig succes omdat we onvoldoende gegevens hebben. De dag daarna huren we scooters en maken we een 2 daagse trip richting Bukittinggi en bekijken we de Rahou vally waar er een vlakte van groen overgaat in rotswanden van 90graden met hoogtes tot 400 meter met diverse watervallen, echt een geweldig uitzicht!

We vervolgen onze tour om het Danau meer met de beroemde kelok ampe ampe die bekend staat om zijn strak op elkaar volgende 44 haarspeld bochten. Tijdens deze afdaling heb je prachtig uitzicht over het meer en de bergen daarom heen. Rondom het meer liggen uitgestrekte rijstvelden en is het overladen met kleine vissers haventjes. Na nog een gezellig avondje bij het hostel in padang gehad te hebben vliegen we door richting Medan.
Omdat we niet heel veel tijd meer hebben met het uitzicht op een jungel trekking en nog een paar dagen in Kuala lumpur voor melissa’s vertrek blijven we hier 1 nacht en nemen we een 3 uur durende slingerende en hobbelende taxi rit naar Bukit Lawang ( de deur naar de jungel) hier verblijven we bij een druk door backpakers bezocht hostel. hier regelen we de jungel trekking en berijden we ons voor op het zien van oerang oetangs.

Jungel trekking.

De volgende dag starten we de trip om half 10 met 2 verschillende groepen om een 7 uur durende wandeling te maken in de jungel. Wat ze hier jungel noemen is ook niet overdreven, het is een constante afwisseling van flink klimmen en strak afdalen in het dicht begroeide woud van Sumatra. Na 4 uur komen we bij de eerste oerang oetang spot, hier treffen we dan ook deze letterlijk vertaald bos mensen aan. Het is toch wel mega imposant om zulke dieren in het wild te zien i.p.v. achter 10 cm dik glas in Ouwehands dierenpark. Hierna komen we bij nog wat spots waar we uitgebreid foto’s kunnen maken en de gidsen wat vertellen over deze grote apen. Deze oerang oetangs zijn opgegroeid in het natuur reservaat daar in de buurt en geleerd te overleven in het wild om vervolgens weer vrij gelaten te worden. In totaal leven er iets van 2000 oerang oetangs in de jungel van Sumatra. Aan het einde van de dag komen we aan bij het overnachtings kamp. Dit had niet echt iets weg van een 5 sterren hotel maar bracht zeker wel de sfeer er in. We sliepen met de hele groep in een bamboe tent op een matje met een geluid van een grote rivier en nog veel meer waar van ik geen idee heb wie of wat zulk geluid produceert :) savonds hebben we nog wat spelletjes gespeeld en lekker gegeten. De dag daarna gaan we nog een waterval bekijken om ons daarna klaar te maken voor jungel sleeen. Dit houd in dat er 4 auto / vrachtwagen binnen banden aan elkaar geknoopt worden tot een raft vlot waarmee we de rivier af raften tot aan het dorp waar we de trip gestart zijn.
Het was best een pittige tocht op sommige stukken maar zeker wel de moeite waard geweest!

Van Indonesie naar malaysia

Na dit avontuur en geleverde intensieve prestaties is het tijd om verder te gaan naar Kuala Lumpur in Malaysia.
De stad KL is echt heel bijzonder, zeker na de afgelopen maanden waar we meestal verbleven op plekken met zware over populatie komen we nu echt terecht in een nieuwe wereld stad waar het bezaaid staat met wolken krabbers en mega shopping centrums en toch is het overal lekker rustig. De straten zijn goed en het verkeer is niet te druk, hele delen van het centrum is met elkaar verbonden en het zit vol met gezellige restaurantjes en bijzondere plekken zoals de De Petronas Twin Towers 2 identieke wolken krabbers met een hoogte van maar liefst 452 meter en vele lokale plekken als China town etc. hier hebben we de laatste dagen van melissa doorgebracht met sight seeing en lekker eten en drinken.
De laatste dag gaan we opzoek naar nieuwe motoren alleen dit was een redelijke tegen valer omdat de prijzen veelste hoog liggen voor de kwaliteit die je krijgt. Hierom besluiten we verder te gaan per bus, Voor het eerst sinds de 4,5 maanden dat we al onderweg zijn!
We gaan per bus en divers openbaar vervoer verder door malaysia en vanuit bangkok huren we waarschijnlijk wel een brommer voor 2 euro per dag en verkennen we op die manier het laatste stuk.

Maar voor het zo ver is zijn we nu bij de Cameron Highlands, hebben we net een frikandel gescoord! En hebben we morgen de eerste excursie al weer voor de deur staan.

• 29 Januari 2015 - 11:33

Melissa :

Yes! Eindelijk jullie welverdiende frikandel! :D

• 29 Januari 2015 - 20:48

Coby:

Heb je ook de foto's van de Oerang Oetangs en jullie raftingvlot en van ....... En van..... Van alles eigenlijk;-)
    Weer met z'n 2tjes verder nu Melissa weer naar huis is. Nog 6 weken........ en nu onderweg naar George town op Penang. Have fun XXX