1 van New Dehli - Agra naar Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Johan Dijk - WaarBenJij.nu 1 van New Dehli - Agra naar Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Johan Dijk - WaarBenJij.nu

1 van New Dehli - Agra naar Jaipur

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

21 September 2014 | India, Jaipur

We verlaten het roemoerige New Dehli 5 uur smorgen om de hitte en drukte voor te zijn en het taj mahal te gaan bekijken in Agra. De bevindingen die deze stad en de weg hierna toe met zich mee brachten zijn al geweldig. De rit van 250km is ons verrassend goed afgegaan op onze 150cc sterkte motoren met een maximale rijdbaren snelheid van 90km/h, de hoofdwegen van stad naar stad zijn tolwegen maar dan ook zeker van goede kwaliteit en niet te druk. eenmaal aangekomen in Agra merken we al snel het verschil met het meer toerisme gerichte New Dehli, hier lopen werkelijk de koeien in groepjes opstraat, worden ezels als transport middel gebruikt op delfde wegen als bussen motoren en toektoeks elkaar bijna aanvliegen, en worden lijnen op de weg gezien als fraaie decoratie. Tijdens het zoeken naar een geschikt hotel werd ons bij 2 te duren hotels verteld dat andere hotels waarschijnlijk geen generator hadden.. dit leek ons een vreemd argument om ons over te halen om daar te blijven slapen maar werd later duidelijk. Na een uurtje zoeken naar een geschikt hotel vinden we een nette frisse hotel kamer met airco en zeer vriendelijke mensen. Tijdens het uitpakken van onze bagage en bijkomen van de trip valt de stroom tot 2x toe even weg, en werd om 4 uur de aggregaat buiten gezet, om kwart over 4 werd duidelijk waarom, vanaf 4 uur start de piekstroom en kan het stroom net de stad niet voorzien van voldoende elektra, hierdoor worden grote delen afgesloten zodat de beter betalende wijken voorzien kunnen blijven worden van de benodigde elektra.

De volgende dag gaan we de trekpleister bekijken van Agra de taj Mahal, dit geweldige monument is gebouwd in 1632 en volledig gebouwd uit wit marmer wat een spectaculair effect heeft. De taj mahal is gemaakt om als tombe te figureren en word ook zeer veel bezocht door Indiers zelf, volgens de de lokale verhalen is de Taj mahal heilig en brengt een gebed bij de tombe geluk en voorspoedigheid bij bijv. testen en examens zoals bij de scholieren die we spraken. Het geluk vonden wij niet tijdens het kopen van de entree kaarten, de lokale mensen kochten een entree ticket voor 20 roepies waar er voor buitenlanders 750 roepies werd gevraagd zonder te lachen.

Omdat we graag de Red Fort willen bekijken en vanaf hier de Taj Mahal te zien is bij zonsopgang moeten we vroeg op want de deuren open om 06:00 en lopen wij naar binnen.
Eenmaal binnen word duidelijk waar de naam Red Fort vandaan komt het gehele 2,5 km lange paleis is opgetrokken uit ronde stand stenen zowel vloeren, zuilen, wanden en plafonds. Binnen deze rode muren bevinden zich prachtige tuinen en grote pleinen waar vroeger feesten en belangrijke bijeenkomsten gehouden werden. Vanuit het hoogste punt heb je een geweldig uitgestrekt uizicht op de wit schitterende Taj Mahal met de zonsopgang die een gouden gloed spreid over het landschap en weerspiegeld in de rivier. De beleving in de Red Fort met het uizicht en gigantische omvang vinden wij indrukwekkender dan de Taj mahal.

Omdat Agra een viese stad is met wissel valige stroom storingen, een zwafel lucht de overhand heeft en verder weinig voor interessante bezienswaardigheden bied, besluiten we de volgende dag weer verder te gaan en onze tocht door te zetten richting jaipur.
Deze reis was vermoeiender dan de vorige omdat de wegen bestonden uit geasfalteerde auto wegen maar er veel zand langs en op de wegen lag wat zorgden voor een constante zand verstuiving. Ook was de weg druk bezet met ander wegverkeer maar was de tol deze keer gratis voor motor rijders. Eenmaal aangekomen in Jaipur worden we aangehouden door de politie omdat we door een tunnel reden waar geen 2 wielers mochten komen. We moesten onze rijbewijzen laten zien en bereiden ons al voor op een lang zenuwslopend en frustrerend gesprek. Na 2 minuten aandachtig naar onze rijbewijs gekeken te hebben begrepen deze heren de situatie en mochten we onze reis voortzetten met een waarschuwing. in Jaipur is ontzettend veel te zien, deze stad valt nog binnen de Gouden 3 hoek ( New Dehli, Agra , Jaipur). Deze steden hebben de belangrijkste bezienswaardigheden van zowel tempels, paleizen en musea. In Jaipur vinden we de mooiste hotel kamer tot nu toe met een bad en riant verblijf voor 600 roepie p.p.p. ( 7 euro)

Er is ontzettend veel te zien dus hebben we het e.e.a. opzocht en de locaties in ons navigatie gezet om veel te kunnen doen in 1 dag. We hebben de keuze gemaakt uit;
- Hunuman Tempel
o Dit is een traditionele tempel waar gebeden word door de bevolking en een mooi uitzicht bied in de bergen. Schoenen zijn absoluut verboden in deze heiligdom, wij hadden ze in onze hand maar werden verzocht deze buiten de poort te laten.

- Jantar Mantar
o Hier staan oude instrumenten waarmee ze rond de 16e eeuw de tijd bepaalden. Deze kunstwerken zijn hier te vinden van klein naar extreem groot. De grootste van allemaal kan met behulp van schaduw en zon de tijd nauwkeurig weergeven met een marge van 2seconde. Dit is vakwerk tot in de kleinste details.

- Fort Ajmer
o Dit grote paleis is gebouwd buiten het centrum van jaipur door 3 generaties heersers en word beschermt door 12km massieve muur rondom een groot gedeelte van de oude stad. Dit bouwerk is zeer imposant door zijn grote en manier van bouwen en details. Het regen water word via een netwerk van gootjes en sleuvjes gebracht naar diverse kamers en opslag tanken om later weer te kunne gebruiken, het ontwerp hierachter is voor die tijd geweldig om te zien. De bouw van dit fort heeft in totaal 137 jaar geduurt.

Na deze drukke maar indrukwekkende dag zijn we bij het hotel wat gaan eten en plannen maken voor de volgende dag.

Ook vandaag starten we onze dag weer rustig aan, uitslapen lekker ontbijten en plannen maken voor de dag. Omdat we weer een drukke dag voor de boeg hebben starten we bij de Wind tempel met het er achter gelegen Pink city waar Jaipur om bekend staat. Tijdens deze dit bezoek komen we onverwachts ingesprek met mede bagpackers uit Israel, dit klikte meteen goed en zij waren ook India aan het verkennen op de motor en besloten met ons mee te gaan. We hebben gezamenlijk nog een bezoek gebracht aan het Jaigerh Fort waar vroeger de soldaten van Jaipur zich bevinden en ook het groote kanon op wielen ter wereld te vinden is. Dit is een indrukwekkende vertoning van 50.000 Kilo en met een reikwijdte van 36km als deze geladen word met 100 kilo buskruit.

Om ons bezoek aan Jaipur af te sluiten met onze nieuwe Israëlische vrienden brengen een bezoek aan Indische grootste bioscoop die wel geteld 1 film per avond draai. Hoe de film heet weten we niet, en waar die overing.. het was een romantische komedie werd ons verteld maar de beleving van een bios avondje in India was al zeker de moeite waard. We zetten ons weg voort richting Pushkar.

• 22 September 2014 - 12:37

Melissa:

Heeeey mannen,

Heel leuk geschreven! Zo veel details zo lijkt het net of we er een beetje bij zijn. :) En netjes op de zondag zoals jullie planning in Nederland was. Keep it up! x Melisje

• 22 September 2014 - 14:09

Hans Dassen:

Hi Johan en Haiko,

Leuk en vlot verhaal van jullie belevenissen.
    Geniet er maar lekker van.
    on the road again..
    greetz
    Hans Dassen

• 22 September 2014 - 16:52

Ceriel:

Mooi verhaal!! Maar ik heb niks gelezen over het indiaas bier? ;)

• 23 September 2014 - 12:53

Kelly:

Hey lieverd !

Leuke blog weer..Ik hoor het je bijna vertellen ;-) Leuk om te zien dat jij en je fotocamera vriendjes zijn en dat het lukt..Hebben die 1001 fotos van mij toch nog geholpen aan je kunsten :-p

Ben benieuwd naar de volgende blog !!

Liefs XXX

• 23 September 2014 - 15:00

Eric Sanders:

Hoi Johan & Haiko
    Wat een Avontuur nu al !!! En jullie zijn net pas begonnen. Dat beloofd wat.
    Leuk om jullie te volgen. Geniet van deze bijzondere (once in a lifetime) reis.

Gr Eric Sanders

• 23 September 2014 - 18:43

Peter:

Hey jongens

Wat een goed verhaal en mooie plaatjes.
    Al zoveel meegemaakt. Geweldig.