6 Mombai - Goa - Reisverslag uit Navi Mumbai, India van Johan Dijk - WaarBenJij.nu 6 Mombai - Goa - Reisverslag uit Navi Mumbai, India van Johan Dijk - WaarBenJij.nu

6 Mombai - Goa

Blijf op de hoogte en volg Johan

19 Oktober 2014 | India, Navi Mumbai

De eerste dag mumbai hebben we verder weinig gedaan omdat we enige tijd nodig hadden om bij de komen van de 31 uur durende trein reis.

De eerste dag maken we een lijstje met bezichtigingen die aangeraden werden op diverse websites. We gaan de beroemde brug van mumbai die de 2 stadsdelen verbind bekijken bij zons ondergang, de 3km lange boulevard, en de hangende tuin waar de struiken geknipt zijn als dieren.
Eerst slapen we lekker uit en starten de motoren richting de hangende tuin. Al snel komen we er achter dat het verkeer hier druk is, en druk is licht uigedrukt als je bedenkt dat voor ons gevoel 13 miljoen personen zich van smorgens vroeg tot savonds laat in hun auto op de weg bevinden. Eenmaal aangekomen bij de hangende tuin stelt de tuin zelf bijzonder weinig voor en kunnen hebben wij geen plek kunnen vinden waar het uizicht zo geweldig was als op internet beschreven. Daarin tegen was het wel geweldig om daar te zijn omdat het gebruikt word als een ‘’sport’’ plek door de locale bevolking. We hebben een hoop schik gehad om de rond waggelende gewaden met flits gekleurde sportschoenen en licht gevende nike air max.

Hierna zijn we richting boulevard gegaan en ook hier vinden we weer enig teleurstelling. Bij 3 km boulevard denk ik aan strand tentjes, markt kraampjes, cocktails op het strand zo ver als het oog reikt.. niets was minder waar, een lange straat waarvan de verlichting gezien werd als de parellijn van de stad is hoe het is. Op de rand zitten honderden mensen te kijken naar de andere kant van het water waar de wolkenkrabbers de lucht kietelen. Hier hebben we dus even tussen gezeten maar dit ging snel vervelen.
Na savonds heerlijk en uitgebreid vis gegeten te hebben maken we een plan voor de volgende dag. Vandaag gaan we naar the elifant island, dit is een eiland een half uurtje varen bij the indian gate gelegen in het laagste puntje van mumbai vandaan waar veel oude tempels zijn en veel apen de baas spelen. Ondanks dat we op de motor zijn hebben we over 20km door de stad 2,5 uur gedaan en missen we op 7 minuten na de laatste boot.. aardig balen dus. Iemand geeft ons de tip om bij een natuurpark te gaan kijken op een uurtje rijden vertelde hij ons, ongeveer 35km.. na 3 uur moesten we nog 14km en begon het al donker te worden. En besluiten we terug te gaan naar ons hotel en deze mega stad zo snel mogelijk te verlaten.
Mumbai was verreweg de drukste en meest ontoegangbare stad die wij gezien hebben.

Om even bij te komen van de afgelopen weken, indrukken, en hectische dagen zetten we onze zinnen op Goa. Dit is een relax plek waar bijna iedere reiziger in India heen komt om nieuwe energie te krijgen en de stres te vergeten op de witte stranden bezaaid en palmbomen. Het is een rit van 600km die we vroeg starten en kijken wel hoever we die dag komen. Omdat de weg buitengewoon perfect was en alles mee zat voor de verandering hebben we de eerste 400km als een raket afgelegd en zetten besluiten we door te zetten. tot 200km voor bestemming we de snelweg afgaan een provinciale weg op, wat uitliep op een dorpstraatje, en overging in een bospad en eindigde in zware offroad dwars door weilanden en rivieren moesten doorstekken en uiteindelijk stuiterend op rotsen liepen waar geen doorkomen meer aan was. Het ergste en meest ondenkbare gebeurden hier… ons navigatie systeem liet ons in de steek omdat deze wegen als goede gangbare wegen staan aangegeven maar niet te bereiden is. En daarbij stik het hier van zulke wegen, dus kunnen we hier niet meer op vertrouwen. Uiteindelijk moesten we 90km terug rijden voor een hotel omdat we niet door konden, helemaal gebroken na 13 uur motor rijden in de hoop het te halen in 1 dag moeten we overnachten vlak bij maar toch zo ver weg van goa.

De volgende dag bereik we onze bestemming met een kaart en veel navragen en controleren van de navigatie.
Hier word al snel duidelijk hoe geweldig het is om een plek te hebben waar het vol zit met bagpackers en andere Europese vakantiegangers. Om elkaars verhalen aan te horen en ervaringen te delen. Na 4 dagen Goa en constant Engels praten zijn we er zo aan gewend dat we soms ongemerkt zelfs engels tegen elkaar spreken in de supermarkt waar verder niemand bij is bijv. de 4e dag arriveerden er nieuwe gasten en hoorde we iemand zeggen dat er nog een Nederlander was, 1 van de nieuwe gasten die er al een half uur bij zat en mee ouwehoerden schakelde ineens over naar het Nederlands met Amsterdams accent.. dit was het raarst moment in me leven omdat niets verwachte dat ik hem zou verstaan buiten engels en we op 1 avond 2 uurtjes na geen Nederlanders gezien hebben. Kwam dit echt als een schok

Verder is goa perfect om bij te komen van het typische India. Goa is de kleinste staat van India maar tegelijk ook een soort uigestrekt kuuroord voor vakantiegangers over de hele wereld en de locale bevolking. Hier zijn cocktails in overvloed en krijg je je bier in een normaal glas ipv een mok alsof het thee is en het blik versopt in een opgerolde krant. Verder is er kwa activiteiten weinig te doen behalve chillen in de zee en hangen in het hotel en savonds uitgaan met ze allen. Maar soms is dit geen ramp en accepteren we dat dan maar gewoon :)

• 19 Oktober 2014 - 13:26

Melissa :

Leuk om te lezen dat jullie nu soms ook Engels tegen elkaar spreken en schikken als jullie iemand anders dan jullie tweeën Nederlands hoort praten. Typische lange reis effecten XD

• 19 Oktober 2014 - 17:22

Coby:

Wat leuk om met jullie mee te reizen via je verhalen, foto's en de geweldige filmpjes van Haiko. Jullie kunnen altijd nog als reisrecensent aan de slag. Nog even en je denkt in het Engels.